U denkt erover na of u bent bezig met het starten van een onderneming. U hebt bijvoorbeeld een hobby of een droom die u wilt uitbouwen tot een onderneming. Met name in het begin zult u veel vragen hebben. Het is erg belangrijk om goed voorbereid te zijn. Enkele voorbeelden van vragen zijn: ‘Ben ik ondernemer?’, ‘Wat zijn de voordelen?’, ‘Wat zijn de gevolgen?’ en ‘Wat zijn mijn verplichtingen?’. De antwoorden op deze vragen zijn niet de meest eenvoudige. Iedere onderneming en iedere ondernemer is namelijk anders. De wettelijke mogelijkheden en verplichtingen variëren per soort onderneming en rechtsvorm. De meeste ondernemers kiezen er daarom voor om een belastingadviseur in te schakelen. Hieronder geven wij algemene informatie over het starten van een onderneming. Ook benoemen wij enkele zaken waar u tegenaan kunt lopen. Wij begrijpen waar starters tegenaan kunnen lopen en welke vragen er kunnen ontstaan. Wij hebben uitgebreide ervaring bij het ondersteunen van startende ondernemers. Wij zijn u daarbij graag van dienst.

Wanneer bent u ondernemer?

Als u zelfstandig werkzaamheden verricht en/of producten verkoopt bent u niet altijd direct ondernemer. Ondernemerschap moet beoordeeld worden aan de hand van diverse criteria. Voorbeelden van deze criteria zijn:

  • Hoe zelfstandig is de onderneming?
  • Is er kapitaal beschikbaar?
  • Hoeveel tijd wordt er in de onderneming gestoken?
  • Wie zijn uw opdrachtgevers?

Het voldoen aan één criterium hoeft niet doorslaggevend te zijn, het gaat namelijk om de onderlinge samenhang van de criteria. Als u twijfelt of u ondernemer bent dan kunnen wij u helpen bij de beoordeling. Ook kunt u een belastinginspecteur verzoeken om hierover uitspraak te doen, ook dit kunnen wij voor u verzorgen. De uitkomsten van de beoordeling van bovenstaande criteria kunnen zijn:

  1. Winst uit onderneming
  2. Loon uit dienstbetrekking
  3. Resultaat uit overige werkzaamheden (ROW)

Wat zijn de (fiscale) voordelen?

Als u winst uit onderneming geniet zijn er diverse fiscale faciliteiten waarvoor u in aanmerking komt. Voorbeelden zijn de zelfstandigenaftrek, de aanvullende startersaftrek en verschillende soorten investeringsaftrek. Voor sommige faciliteiten is het urencriterium doorslaggevend. Als u resultaat uit overige werkzaamheden geniet dan zijn er een beperkt aantal faciliteiten waarvan gebruik gemaakt mag worden.

Voordat u ondernemer wordt...

Er zijn diverse zaken waar u over na moet denken voordat u gaat starten met ondernemen. Enkele persoonlijke aandachtspunten zijn: inkomen, zwangerschap, hypotheek, pensioen en de rol van een eventuele partner. Hieronder enkele algemene aandachtspunten.

Ondernemingsplan

Het is niet verplicht om een ondernemingsplan te maken. Het is vaak wel noodzakelijk als u een financiering nodig heeft. Misschien nog wel belangrijker is het om uw plannen goed en gestructureerd uit te werken. U kunt daardoor voorkomen dat u zaken over het hoofd ziet; een goed ondernemingsplan helpt u ook bij het nemen van beslissingen over investeringen en kan u ook een indicatie geven van de financiële ontwikkelingen. Wij kunnen uw ondernemingsplan voor u beoordelen.

Financiering

Of u nu start als ondernemer of een onderneming overneemt, u krijgt altijd te maken met met de vraag hoeveel financiering daarvoor nodig is. Bij wie kunt u daarvoor terecht, welke eisen stellen banken aan het verstrekken van een krediet, hoeveel eigen middelen zijn nodig zijn zoal de vragen waar u tegenaan kunt lopen. Wij kunnen hierover met u meedenken.

Verzekeringen

U bent meestal vrij om te kiezen welke verzekeringen u wilt afsluiten. Het is goed om na te denken over de verzekeringen die u al dan niet nodig heeft. Denk bijvoorbeeld aan de arbeidsongeschiktheidsverzekering en de aansprakelijkheidsverzekering. Wij beschikken over een netwerk van verzekeringsadviseurs die u hierbij goed van dienst kan zijn. Onze klanten kunnen daarnaast kosteloos gebruik maken van eerstelijns juridische advisering. Wij kunnen hierover met u meedenken.

Personeel

Startende ondernemers beginnen meestal zonder personeel, doch als het goed gaat en de werkzaamheden toenemen kunt u voor de keuze komen te staan of u mensen in dienst wilt nemen. Als u een onderneming overneemt is dat vaak inclusief de medewerkers. Wij kunnen uw salarisadministratie, aangiften loonbelasting en andere fiscale en administratieve werkzaamheden verzorgen. Ook voor advies hierover en de zaken waar u mee te maken krijgt kunt u bij ons terecht.

Administratie

Vrijwel iedere ondernemer is verplicht om voor de omzetbelasting (btw) een administratie bij te houden. De administratie moet bovendien controleerbaar zijn voor de belastingdienst. Wij verzorgen uw administratie zodanig dat u aan al uw verplichtingen en wensen voldoet. Denk bijvoorbeeld aan: inzicht, digitalisering en automatisering. Daarnaast zorgen wij ervoor dat u voldoet aan de bewaarplicht, ook als u gestopt bent.

Belastingen

Iedereen die daartoe een uitnodiging ontvangt van de belastingdienst is verplicht tot het doen van aangifte voor de inkomstenbelasting. Iedere ondernemer moet aangifte inkomstenbelasting doen. De meeste eenmanszaken (ZZP-ers) en vennootschappen onder firma (VOF) hebben recht op extra aftrekposten zoals zelfstandigenaftrek en startersaftrek. Voor BV’s geldt daarnaast de verplichting om aangifte voor de vennootschapsbelasting te doen. Wij kunnen de benodigde werkzaamheden voor u verzorgen en u adviseren.

Bent u op zoek naar een administratiekantoor en belastingadviseur om u op weg te helpen bij het starten en drijven van uw onderneming, dan maken wij graag een afspraak met u voor een gratis en vrijblijvend kennismakingsgesprek. Tijdens dit kennismakingsgesprek kunt u al uw vragen stellen aan onze deskundigen. Na het kennismakingsgesprek voorzien wij u desgewenst van een vrijblijvende offerte voor de benodigde dienstverlening.